Begroting 2020 - 2023

Duurzame leefomgeving

Onze inzet

Onze inzet

Wijken in balans

In 2020 voeren we de Woonvisie uit (vastgesteld juli 2019). We investeren in een sterke positie als centrumgemeente en spreken met omliggende gemeenten en de provincie over onze  woningopgave. We bouwen vooral in het middeldure en dure segment. Zo werken we verder aan de balans in onze woningvoorraad, bevolkingsopbouw en inkomenspositie van inwoners. Nieuwbouw is per definitie gasloos en we streven naar energieneutraal. Daarover gaan we met alle bouwers in gesprek.
Herontwikkeling in en rondom de binnenstad biedt ruimte voor centrumstedelijk wonen bij de historische kern. We scheppen kansen zodat inwoners kleine maar gewenste stappen kunnen maken: bijvoorbeeld van koop naar huur, van kleiner naar groter, van groot naar passend. Daarvoor gaan we de wijk in, in gesprek met bewoners én met corporaties. Met de corporaties maken we afspraken over de toekomst van de verouderde woningvoorraad. Dit doen we in goed overleg met de bewoners.
Wij hebben met de corporaties de afspraak gemaakt dat zij in 2020 doorgaan met het verbeteren van hun huizen. Zij verduurzamen ongeveer 200 tot 300 woningen per jaar. Het is belangrijk dat dit zorgvuldig gebeurt en leidt tot betaalbare woonlasten voor huurders.
Huurschulden voorkomen we steeds beter of lossen we op een verstandige manier op. Daar zijn al goede stappen in genomen. Op dezelfde manier proberen we – samen met verschillende organisaties - energiearmoede tegen te gaan. Met energiearmoede bedoelen we: huurders die hun energierekening niet meer of nauwelijks kunnen betalen.

Wijken met kwaliteit en met kansen

Voor de Zutphense leefomgeving zijn in de afgelopen jaren meerdere visies en plannen vastgesteld. Uiteindelijk gaan die allemaal over de vraag: welke kwaliteiten willen we beschermen en welke ontwikkelingen dragen bij aan een sterke, mooi en goed functionerende gemeente. De gemeente is daarbij zowel wetgever als ontwikkelpartner als kennisbron, in goede en stevige participatie met de samenleving. De Omgevingswet, die in 2021 van kracht wordt, gaat ons daar verder bij helpen. De instrumenten voor de fysieke leefomgeving worden namelijk minder sectorgericht en meer integraal, samenhangend en flexibel. Niet meer op basis van wat wel en wat niet kan, maar op basis van een ‘gewenste ontwikkeling’, met oog voor gebiedskwaliteit. En meer in samenhang met sociale thema’s als gezondheid en veiligheid.
In 2016 zijn wij gestart met het opstellen van een omgevingsplan voor het landelijk gebied van  Zutphen. De Crisis- en herstelwet geeft ons de mogelijkheid om vooruitlopend op de Omgevingswet te werken aan een bestemmingsplan met een verbrede reikwijdte, dat in de eerste helft van 2020 wordt vastgesteld. Het is een dynamisch plan, dat ook na vaststelling doorontwikkeld wordt. In 2019 is begonnen met een omgevingsvisie voor het stedelijk gebied. Deze visie vervangt de structuurvisies en een aantal sectorale visies en vormt het integrale beleidskader voor alle aspecten van de fysieke leefomgeving. Samen met het programma ‘implementatie omgevingswet’ en een aantal experimenten op het gebied van bijvoorbeeld vergunningverlening zorgt dit er voor dat de gemeente goed is voorbereid op de nieuwe wet. Zodat Zutphen zich flexibel kan blijven ontwikkelen met behoud van de vele kwaliteiten en waarden.

Toekomstbestendige wijken

Klimaatadaptatie

Het klimaat verandert. We hebben steeds meer last van intensieve buien, verdroging, en soms langere perioden met warm weer. De leefomgeving van Zutphen is, op enkele plekken na, relatief goed ingericht op meer neerslag en grotere afvoer van rivierwater. In en rondom Zutphen speelt met name verdroging en lagere grondwaterstanden.
De omgeving om in te leven en te werken willen we gezond houden. Klimaatverandering betekent aanpassing aan nieuwe omstandigheden. Dit heeft gevolgen voor hoe we werken en wonen en de inrichting van de leefomgeving en openbare ruimte. Dit vraagt om een andere manier van ruimtelijk inrichten en een andere wijze van beheer.  

Energietransitie

Het verduurzamen van huizen vraagt om investeringen, maar leidt ook tot lagere woonlasten en groter comfort. Op langere termijn stopt de levering van aardgas en komt warmte en elektriciteit van duurzame bronnen. Dit is een flinke ingreep voor bestaande woningen, maar ook bij nieuwbouw betekent het een verandering.
Met het project Wijk van de toekomst zijn we per wijk aan de slag. Het wijkgericht werken heeft veel voordelen. Inwoners staan er niet alleen voor. Bovendien werkt het effectiever en maken we gebruik van verschillende kennis door stapsgewijs met de verschillende partners aan de slag te gaan. Met onder andere de coöperatie Zutphen Energie, de corporaties van Zutphen en het Waterschap worden per buurt bewoners benaderd. Voor sommige huizen zijn eenvoudiger alternatieven voor te stellen vanwege de ouderdom van het vastgoed of mogelijkheden voor collectieve aanpak. Andere wijken en buurten vergen meer studie. Sowieso is het isoleren van bestaande huizen een verstandige keuze om het energieverbruik te verminderen. Voor De Mars zijn we in overleg met ondernemers of we daken kunnen benutten voor het plaatsen van zonnepanelen.
Met de provincie Gelderland, Alliander en het Waterschap verkennen we de mogelijkheden voor collectieve warmtevoorzieningen voor de bebouwde omgeving en de locaties van opwek van duurzame stroom.

Circulair

Wij gaan het goede voorbeeld geven op het gebied van circulair inkopen en afvalscheiding. Met behulp van participatie van inwoners gaan we op weg naar minder afval. Met de betrokken bewoners willen we kringlopen sluiten en een nieuw afvalstoffenplan presenteren en uitvoeren. We willen koploper worden in de regio op het gebied van grondstoffeninzameling en daarmee het verminderen van de hoeveelheid restafval.

Focus op slimme en schone mobiliteit

We willen dat Zutphen bekend staat als een gemeente die goed bereikbaar is met de fiets, het openbaar vervoer en de auto. Binnen de stad willen we dat je je gemakkelijk te voet of met de fiets kunt verplaatsen.
Voor autorijders wordt het gebruik van slim parkeren, elektrisch rijden en deelauto’s steeds vanzelfsprekender. We stimuleren elektrisch vervoer en zorgen voor voldoende (snel)laadpalen in samenwerking met provincie en energiebedrijven. Bus- en treinvervoer wordt wat ons betreft slimmer, flexibeler en elektrisch, waarbij we specifiek aandacht hebben voor vervoer van en naar werk. We stellen een uitvoeringsagenda Mobiliteit binnenstad op (als vervolg op de vastgestelde visie). Hier betrekken we inwoners en ondernemers bij.
Met buurgemeenten, de regio en provincie werken we aan het verbeteren van regionale mobiliteit. Wij werken verder aan de snelfietsroute Deventer-Zutphen. We denken mee over de uitgangspunten voor de concessie van regionale treindiensten. Met het oog op schone mobiliteit verbeteren we de toegang van De Mars en De Revelhorst. Ook faciliteren we watergebonden bedrijvigheid beter. Het aantal spoorgerelateerde bedrijven kan omhoog, aan de bestaande vraag komen we graag tegemoet. Dat geldt ook voor de kansen van bulkvervoer vanuit de aan te passen Industriehaven.
De bereikbaarheid over de weg kan beter. Voor bedrijven, werkenden en voor lokaal verkeer is van belang dat de N314, N345, N346 en met name de N348 goed blijven doorstromen. Met de provincie en de gemeenten in de Cleantech Regio trekken we samen op om dit doel te bereiken.

Plannen voor mobiliteit

Vanwege de beperkte financiële middelen hebben we een keuze moeten maken voor de projecten die we in 2020 gaan uitvoeren. En we werken aan de planvorming van projecten die, al dan niet voor een deel, kansrijk zijn om met cofinanciering te worden uitgevoerd. Dit zijn in ieder geval:

  • Herinrichting Deventerweg: een verkeersveilige en aantrekkelijke weg van en naar de binnenstad.
  • Herinrichting kruispunt Van der Capellelaan: het verhogen van de verkeersveiligheid op het gevaarlijkste kruispunt van Zutphen.
  • Planvorming De Hoven: de voorbereiding van de aanpassing van de Weg naar Voorst en Kanonsdijk.
  • Packagedeal fiets De Mars: het uitvoeren van enkele infrastructurele fietsmaatregelen voor de verkeersveiligheid en een stimuleringscampagne om fietsgebruik te verhogen.
  • Uitvoeringsagenda Mobiliteit in de binnenstad: het opstellen van een uitvoeringsagenda  met een investeringsoverzicht.