Onze inzet
Economie en arbeidsmarkt
Stimulerend partnerschap
Economie en arbeidsmarkt hebben hun eigen dynamiek. Als gemeente kan je niettemin een stimulerende, faciliterende en adequate rol spelen, of het nu om onderwijs gaat, om infrastructuur of om circulair werken. Juist het ontbreken van directe zeggenschap vraagt om precieze keuzes en om goede samenwerking.
We willen de Zutphens ondernemers kennen én begrijpen. We willen weten wat ze doen, wat hun markt is, welke ketens en relaties voor hen bepalend zijn, hoe ver hun polsstok reikt, waar ze behoefte aan hebben, hoe sterk hun marktpositie is, wat hun plannen zijn. Ondernemers en overheid moeten de weg in elkaars werelden makkelijk kunnen vinden. Alleen dán kan de gemeente ook de goede dingen doen.
Stichting Zutphen Promotie (SZP) geeft invulling aan de marketingfunctie. Dat gaat langs 3 lijnen: binnenstad en toerisme, economie en wonen. SZP heeft de afgelopen 3 jaren een sterk en breed pakket aan diensten en producten ontwikkeld. Naar de toekomst toe wil de SZP - ná de verbreding - een aantal diensten en producten verdiepen en aanscherpen.
Bij toerisme staat de identiteit als Hanzestad voorop. Bij toerisme draait het altijd om samenwerking, als gemeente kom je er 'solo' niet. De deelname aan Hanzesteden Marketing blijft in stand, dat is een sterk merk in een groeiende markt. De deelname aan de Stichting Achterhoek Toerisme wordt daarentegen verkleind.
Koersvast
Belangrijk is ook dat de gemeente vasthoudend is in haar doelen en instrumenten. Economie en samenleving verhouden zich slecht tot snelle wisseling van ambities. De Industriehaven, een Microgrid op de Mars, de Techniekfabriek en een extra ontsluiting van de Revelhorst komen alleen door vasthoudendheid tot stand. Dat gold de afgelopen jaren, en dat zal ook zo zijn in de kómende jaren. Alleen door vasthoudendheid bereik je resultaten.
Open staan voor nieuwe inzichten en vasthoudend zijn verhouden zich goed. Het traject van de Industriehaven krijgt extra kracht door een bovenregionaal traject inzake de bevaarbaarheid van IJssel en Twentekanaal. Ons initiatief verbinden we met de havenbedrijven van Deventer en Twente, én we haken (samen) in op het werk van Rijkswaterstaat aan investeringsplannen op de middellange termijn. Het traject van de Microgrid is niet een eenmalige "tekening" gericht op uitvoering, maar beweegt mee met kansen die zich lopende het traject voordoen. De opzet van de Techniekfabriek werken we met ondernemers en onderwijs verder uit.
Innovatieve ontwikkelingen
Voor de korte termijn geldt dat in 2020 in ieder geval de spade in de grond gaat voor zowel Industriehaven als Microgrid. Rond de jaarwisseling 2019/2020 kunnen knopen worden doorgehakt over de Techniekfabriek (wel/niet, hoe) en lopende 2020 kunnen de procedures voor de extra ontsluiting van de Revelhorst worden afgerond.
Goed nieuws is dat die toekomstige ontsluiting nu al leidt tot grondverkopen. De terugkeer van Motrac, straks op de Revelhorst, is daarin een hele belangrijke. Overigens ook de grondverkopen op De Mars trekken aan, en de leegstand op dit grote bedrijventerrein loopt terug. Economie is en blijft dynamisch. Daarom is het goed dat in het regionale programma werklocaties vooralsnog ruimte wordt gegeven aan groei. In 2021 wordt gemeten of die groei doorzet.
Jammer is dat het vertrek van enkele bedrijven veel meer aandacht krijgt dan groeiende bedrijven en nieuwe bedrijven. De opening van Kaumera is echt groot nieuws, en boven alles een prachtige verrijking van het circulair cluster op De Mars. Spannend is ook of het ontwikkelaars gaat lukken op het Liandercomplex een innovatief werk- en onderwijsmilieu van de grond te krijgen.
De energietransitie op de bedrijventerreinen blijft een kwestie van de lange adem. Het warmtenet, dat gegeven de bron vooral geschikt is voor ruimteverwarming, komt stap voor stap verder in zijn voorbereiding. Hetzelfde geldt voor zon-op-daken, zonneparken en windenergie.
Met het Cleantech Center hebben we een goed platform voor de ambities van de drie O's: ondernemers, overheid en onderwijs. Toch menen wij dat dit platform beter kan worden benut. Met het bestuur van het Cleantech Center zijn we in gesprek hoe een volgende fase in te gaan. Het is van belang dat het platform Cleantech Center evolueert naar een podium dat de lokale ondernemers bindt en stimuleert in cleantech en in circulair werken. Dat moet met een bredere funding - en met minder geld van de gemeente.
FactorWerk is het regionale platform om de samenwerking tussen onderwijs, overheid en ondernemers vorm te geven met betrekking tot de arbeidsmarkt. In 2020 wordt uitvoering gegeven aan ‘Perspectief Op Werk’ waarmee we inspelen op de kansen die de huidige arbeidsmarkt biedt aan doelgroepen met een kwetsbare positie. Een intensieve samenwerking tussen publieke en private partijen moet zorgen voor een goede match tussen vraag en aanbod.
Binnenstad
De aantrekkelijkheid van onze Binnenstad wordt sterk bepaald door het historisch karakter, door de vele bijzondere winkels van zelfstandige ondernemers en door de talrijke culturele plekken. De IJssel en de Berkel maken van Zutphen bovendien een stad aan de rivier - een Hanzestad. In Zutphen ervaar je persoonlijke aandacht. Het zijn precies déze kwaliteiten die aandacht vragen van ons doen van alledag. Drie actielijnen vragen bijzondere aandacht.
Gastvrije binnenstad. De VVV / Stichting Zutphen Promotie (SZP) speelt samen met de stadsgidsen een belangrijke rol. Bezoekers weten ons te vinden en waarderen de gevarieerde producten en diensten. Gastvrijheid vertaalt zich ook in de horeca. Op basis van de in 2019 gestarte pilot zal een nieuw terassenbeleid worden vastgesteld. Afstemming tussen horeca en bewoners is hierin belangrijk. Klimaatadapatie klinkt wellicht als bedreiging, maar meer groen en water in de stad is óók een kwaliteit. Daarbij wordt aangesloten op de mogelijkheden om de vestingstad beter zichtbaar te maken.
Poorten van de stad. Verbonden met gastvrijheid, het gaat om de kwaliteit van de entrees van de stad. Samen met bewoners, eigenaren en ondernemers aan de Stationsstraat en de Polsbroekpassage (en ook Schupstoel) zoeken we naar maatregelen om de wandeling naar het historisch centrum aantrekkelijker te maken. Fietsparkeren blijft een belangrijk aandachtspunt. Ook het groeiende bustoerisme vraagt aandacht en eventuele maatregelen. Verder onderzoeken we hoe we het autoparkeren goed kunnen faciliteren aan de rand van de historische stad. In overleg met een private ontwikkelaar bekijken we of het haalbaar is om bij Vispoortplein de parkeerfaciliteiten te verbeteren. De contouren van de vesting willen we stap voor stap verbinden tot robuuste groen- en waterzones die koelte bieden bij klimaatverandering.
Erfgoed. Hanzestad en Vestingstad zijn beide (beeld)merken die we samen met Zutphen Promotie strategisch inzetten. Openstelling van monumenten begint goede vorm aan te nemen en vergroot de aantrekkelijkheid van Zutphen. Voor de korte termijn is hiervoor de openstelling van de Bourgonjetoren belangrijk. Voor de middellange termijn onderzoeken we de mogelijkheid om de historische palts op de 's Gravenhof beleefbaar te maken. Plannen voor de openstelling van de Elisabethkapel, de kappen van het Broederenklooster en de Spanjaardpoort zijn in ontwikkeling voor de komende jaren. Verder blijven we in goed overleg mét eigenaren (ook winkeliers) om de monumentale waarde beter zichtbaar te maken, en tegelijkertijd wat te doen aan de verduurzaming van historische gebouwen.
We werken verder aan de Koersnotitie Toerisme. Na het startgesprek met de raad is nu de samenleving aan de beurt. De koersnotitie is géén uitvoeringsplan, wel een gereedschapskist die samenleving, raad en college ondersteunen bij de keuzes waar we de komende jaren voor staan.
Cultuur
Bij de ‘basis voor de culturele infrastructuur’ wordt vaak alleen gedacht aan de grote dragers van cultuur. Maar ook kleinere instellingen, zoals Luxor en Dat Bolwerck, spelen een rol van betekenis. Zowel voor de eigen inwoners als voor bezoekers. Die schaal van denken hoort bij Zutphen. Zo zoeken we ook met de lokale theatergezelschappen én met de verschillende clubs rond literatuur en beeldende kunst de samenwerking. Wij geloven in netwerken als drijvende kracht achter de verschillende cultuuruitingen.
De nieuwe subsidieregeling voor cultuur biedt toetsingscriteria die bijdragen aan de gewenste kwaliteitsimpuls voor het evenementenbeleid.
Ten aanzien van de bibliotheek streven we naar evenwicht tussen de beschikbare middelen en de te leveren prestaties.
Met Theater Hanzehof en andere culturele partners in de stad geven we invulling aan het begrip ‘Podium van de stad’. Het toekomstscenario voor Theater Hanzehof wordt uitgewerkt en getoetst op haalbaarheid. Daarbij wordt inzicht verschaft in zowel de noodzakelijke investeringen als de exploitatiekosten.