Onze inzet
Onroerende zaak belasting (OZB)
De OZB is een algemene heffing die bestaat uit een eigenaren- en een gebruikersdeel. Het gebruikersdeel heffen we alleen voor niet-woningen. Voor 2020 gelden de WOZ-waarden per 1 januari 2019. Door de jaarlijkse herwaardering moeten de OZB-tarieven voor 2020 opnieuw worden berekend en vastgesteld. In 2020 zal de OZB opbrengst vanwege de bezuinigingsvoorstellen stijgen met € 850.000.
Macronorm wordt benchmark
In 2019 wordt de macronorm voor de laatste keer toegepast. Dit is een norm voor de totale opbrengsten OZB in Nederland. Het Rijk en de VNG hebben afgesproken dat de macronorm verdwijnt. Daarvoor in de plaats komt een benchmark, waarin de OZB, de riool- en afvalstoffenheffing worden vergeleken. Het resultaat van deze benchmark komt in de COELO-atlas die in maart 2020 uitkomt.
Afvalstoffenheffing
Via de afvalstoffenheffing berekenen wij alle kosten die te maken hebben met het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval, door aan de inwoners. Uitgangspunt is een kostendekkend tarief. De inwoners van Zutphen hebben invloed op hun rekening door goed te scheiden.
Berekening kostendekkende afvalstoffenheffing | (bedragen *€) |
Kosten taakveld(en), incl. (omslag)rente | 4.602.200 |
Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen | 541.400 |
Netto kosten taakveld | 4.060.800 |
Toe te rekenen kosten | 125.700 |
Overhead incl. (omslag)rente | 61.200 |
BTW | 816.700 |
Totale kosten | 5.064.400 |
Opbrengst heffingen | 5.064.400 |
dekkingspercentage 100% |
Rioolheffing
De rioolheffing bestaat uit een gebruikersdeel en een eigenarendeel. Het eigenarendeel is een vastgesteld bedrag op basis van de kosten van beheer en onderhoud aan de riolering, gedeeld door het aantal woningeigenaren en eigenaren van bedrijven in de gemeente. Omdat de zorgplicht van de gemeente uitgebreid is naar de totale waterhuishouding, berekenen we voor iedereen hetzelfde gebruikersdeel voor waterverbruik tot 500m3. Daarboven berekenen we een toeslag. De tariefvoorstellen voor het eigenarendeel en het gebruikersdeel leggen wij eind 2019 aan de gemeenteraad voor.
Berekening kostendekkende rioolheffing | (bedragen *€) |
Kosten taakveld(en), incl. (omslag)rente | 3.125.800 |
Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen | 12.900 |
Netto kosten taakveld | 3.112.900 |
Toe te rekenen kosten | 713.900 |
Overhead incl. (omslag)rente | 278.400 |
BTW | 189.756 |
Totale kosten | 4.294.956 |
Opbrengst heffingen | 4.295.000 |
dekkingspercentage 100,00% |
Parkeren
Voor het parkeren zijn er 2 soorten heffingen:
- parkeergelden via betaald parkeren en parkeervergunningen
- boetes
De opbrengst parkeerbelastingen zal met € 86.400 stijgen in verband met de voorgestelde bezuinigingen. Voor parkeerboetes volgen wij de landelijk vastgestelde maximale bedragen.
Kwijtscheldingsbeleid
Als iemand met schulden door geldproblemen de opgelegde heffing niet kan betalen, kan hij in aanmerking komen voor kwijtschelding van de afvalstoffenheffing, rioolheffing en hondenbelasting. In de begroting zijn daar voor 2020 de volgende bedragen voor opgenomen:
- € 228.200 voor kwijtschelding van de afvalstoffenheffing
- € 122.400 voor kwijtschelding van de rioolheffing
- € 19.400 voor kwijtschelding van de hondenbelasting
Net als in voorgaande jaren kunnen we vooraf kwijtschelding verlenen op basis van de gegevens van het landelijke Inlichtingenbureau van het Ministerie van Sociale Zaken. Hierbij geeft een inwoner vooraf toestemming om zijn gegevens zoals die bij de landelijke overheid bekend zijn, te gebruiken voor de kwijtscheldingsaanvraag. Als voldaan wordt aan de kwijtscheldingsnormen wordt automatisch vooraf kwijtschelding verleend.
Aanvragers die geen automatische kwijtschelding krijgen, omdat bijvoorbeeld niet alle gegevens konden worden gecheckt, kunnen achteraf een aanvraag indienen. Soms wijzen we een aanvraag af vanwege een te hoog inkomen en/of een te hoog vermogen.